Si Kaya vs Si Miskin

Sebenarnya anda tidak perlu menjadi CEO atau pegawai atasan untuk menjadi kaya. Anda perlu mendisiplin diri anda untuk menguruskan duit gaji anda. Berikut adalah tabiat-tabiat yang perlu anda lakukan.

cukai-pendapatan

Hukum 70%

Jika anda masih belum membuat patongan cukai berjadual (PCB), sila berjumpa dengan majikan anda. Beritahu beliau yang anda harus membuat potongan tersebut agar anda tidak terkejut beruk mendapat penyata bayaran cukai dari LHDN! Ini bermakna anda harus membelanjakan hanya 70% dari gaji yang anda dapat setiap bulan.

Satu lagi, kalau anda dapat tunggakan gaji tak kisahlah tahun semasa atau tahun lepas, anda memang wajid membelanjakan duit tersebut hanya 70%. Lagi 30% untuk bayar cukai pendapatan nanti.

Kebajikan

Jika wang berlebihaneloklah disalurkan kepada kebajikan. Keluarkan sedekah untuk masjid, rumah anak yatim atau badan kebajikan yang memerlukannya. Jumlah sedekah tersebut sepatutnya tidak termasuk zakat pendapatan yang wajib dikeluarkan, kerana ia sudah kewajipan. Zakat pembersih harta, sedekah penawar jiwa.

Amalan bersedekah lebih baik dimulakan dari awal, dengan jumlah yang kecil. Adalah lebih mudah untuk mengeluarkan 10 sen daripada satu ringgit yang kita dapat, berbanding mengeluarkan RM100,000 daripada RM1 juta. Mungkin anda akan berkata, “Oh, jika saya ada RM1 juta, saya pasti akan keluarkan RM100,000.” Maaf, saya tidak begitu pasti jika anda boleh lakukannya. RM100,000 adalah satu jumlah yang banyak. Mulakan lebih awal supaya anda boleh memupuk tabiat sebegini sebelum duit yang lebih besar datang kepada anda.

Pelaburan

Anda akan mula membina kekayaan dengan 10% kedua pendapatan selepas cukai yang anda terima. Inilah duit yang akan anda gunakan untuk membeli, membaiki, merekacipta atau menjual. Yang penting adalah untuk melibatkan diri anda dengan perniagaan (bisnes), walaupun “part-time”.

Pada saya, pelaburan yang terbaik adalah memberi pendidikan ilmu yang berguna kepada anak-anak contohnya hantar mereka kursus bahasa Inggeris, kursus memanah atau belajar silat. Pelaburan ini akan memerikan kekuatan rohani kepada keluarga anda.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s