Mesin basuh – Cara Jimatkan Elektrik

cukai pendapatan 5w.jpg

  • Salah satu cara jimatkan elektrik semasa menggunakan mesin basuh adalah dengan mengurangkan kekerapan membasuh pakaian; kumpul terlebih dahulu pakaian sehingga muatan penuh dan basuh sekaligus. Penggunaan elektrik adalah sama antara muatan penuh dan muatan separuh. Jadi, kalau basuh pakaian sikit-sikit, memang rugi penggunaan elektrik.
  • Pada masa yang sama, jangan melebihi had muatan mesin basuh pula. Kalau had mesin basuh adalah 10kg, pastikan jumlah berat pakaian yang basuh tidak melebihi had tersebut. Muatan berlebihan akan membebankan mesin basuh, meningkatkan penggunaan elektrik dan boleh menyebabkan kerosakan pada mesin basuh.
  • Kurangkan penggunaan fungsi basuhan air panas kerana lebih banyak tenaga elektrik diperlukan untuk memanaskan air cucian tersebut. Lebih baik gunakan fungsi basuhan air biasa sahaja.
  • Kalau boleh, digalakkan untuk asingkan pakaian atau kain yang ingin dibasuh mengikut berat. Contohnya, basuh t-shirt, kemeja dan pakaian dalam bersekali dalam satu basuhan, manakala pakaian seperti denim, jaket dan linen dibasuh berasingan. Ini akan memudahkan proses basuhan dan mengurangkan beban kerja mesin basuh.
  • Kurangkan penggunaan mesin pengering pakaian. Lebih baik untuk jemur pakaian yang dibasuh berbanding menggunakan mesin pengering pakaian. Maklumlah, mesin yang menghasilkan haba, sudah semestinya banyak menggunakan tenaga elektrik. Mungkin boleh simpan dahulu mesin pengering pakaian dan guna pada musim hujan sahaja.
Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s