Fakta Menarik Tentang Cukai Pendapatan

interesting-facts-about-income-tax

  • Seorang individu dianggap pemastautin apabila ia ada dalam negara ini selama 182 hari tanpa mengira sama ada dia warganegara Malaysia atau rakyat asing.
  • Kelayakan bergelar pemastautin atau residen tidak bergantung kepada sama ada dia dilahirkan di Malaysia atau taraf kewarganegaraan yang dimilikinya.
  • Pembayar cukai yang bukan pemastautin tidak layak menuntut sebarang pelepasan cukai seperti seorang pemastautin.
  • Kadar cukai bagi individu bukan pemastautin pula adalah satu kadar tetap sahaja iaitu 28%.
  • Seorang yang bukan pemastautin tidak akan dikenakan cukai bagi short term employment selama 60 hari atau kurang tetapi sebaliknya bagi pemastautin.
  • Seorang warganegara Malaysia mungkin bukan seorang pemastautin jika ia berada di negara ini kurang dari 182 hari sepanjang tahun berkenaan.
  • Terdapat lebih 3 juta pekerja asing yang mungkin bergaji RM2,000 ke bawah, mereka lazimnya dianggap seorang residen kerana berada di sini sepanjang tahun. Oleh sebab itu mereka mungkin tak perlu bayar cukai pendapatan.

Perbezaan Wakaf dan Wasiat

the difference between waqf and will - income tax

Wasiat adalah ikrar seseorang yang dibuat pada masa hayat ke atas hartanya untuk disempurnakan selepas kematiannya bagi maksud kebajikan yang dibenarkan menurut hukum syarak. Manakala maksud wakaf pula ialah apa-apa harta yang ditahan hak pewakaf ke atas harta tersebut daripada sebarang urusan jual beli, pewarisan, hibah dan wasiat di samping mengekalkan sumber fizikalnya, untuk kebajikan dengan niat untuk mendekatkan diri pewakaf kepada Allah.

Berikut adalah beberapa perbezaan yang jelas antara waqaf dan wasiat.

  1. Kewujudan Lafaz Ijab Dan Qabul

Seperti akad jual beli, akad hibah dan beberapa akad lain, pelaksanaan syariat waqaf memerlukan kepada lafaz akad ijab dan qabul.

  • Lafaz Ijab oleh pemberi waqaf (pemilik asal harta)
  • Lafaz Qabul oleh penerima waqaf (contohnya Majlis Agama Islam Negeri)

Sebagai contoh mengikut undang-undang waqaf di Selangor, semua tanah waqaf hendaklah didaftarkan atas nama Majlis Agama Islam Selangor (MAIS). Maka jika ada yang hendak mewaqafkan sebidang tanah maka, orang tersebut perlu berurusan dengan MAIS. Dia perlu melafazkan Ijab, dan MAIS akan melafazkan Qabul (terima).

Berbeza pula dengan wasiat. Hanya pemberi wasiat sahaja yang membuat dokumen perisytiharan wasiat yang berfungsi sebagai akad ijab tetapi tiada lafaz qabul daripada penerima lagi. Kerana wasiat hanya terlaksana selepas pembuat wasiat mati.

  1. Waktu Berlaku Perpindahan Pemilik Harta

Bagi mereka yang mewaqafkan hartanya, perpindahan pemilikan harta tersebut berlaku serta merta. Maknanya jika anda waqafkan tanah untuk dibina rumah anak yatim sebagai contoh, dokumen pindahmilik (Borang 14A Kanun Tanah Negara 1965) antara anda dan MAIS (jika di buat di Selangor) perlu disediakan bersekali semasa proses waqaf dibuat.

Setelah selesai proses waqaf dan pindahmilik tanah tersebut, maka tanah itu bukan lagi milik orang yang mewakaf.

Jika MAIS terus mengusahakan tanah tersebut untuk pembangunan rumah anak yatim, maka orang yang mewaqafkan boleh terus tersenyum gembira kerana hasrat waqafnya telah dapat dilaksanakan. Pahala pun terus mengalir.

Tetapi bagi wasiat, disebabkan tiada lafaz qabul daripada mana-mana pihak, maka harta yang ingin diberikan tersebut masih menjadi milik orang yang mewasiatkan. Walaupun semasa hidup si mati ada berwasiat kepada anak-anaknya supaya sebidang tanah diwaqafkan, tetapi selepas si mati meninggal dunia, tidak tentu lagi hasrat waqafnya itu dapat dilaksanakan waris. Contohnya mungkin nilai tanah yang diwasiatkan itu lebih daripada 1/3 jadi waris berhak mencabar wasiat tersebut.

  1. Pembatalan

Waqaf, apabila telah terlaksana tidak boleh ditarik balik. Kerana telah berlaku pertukaran pemilik kepada harta tersebut.

Manakala wasiat, boleh dibatalkan atau ditukar oleh pembuat wasiat sekiranya dirasakan perlu. Ini kerana semasa membuat wasiat, hanya dokumen perisytiharan wasiat sahaja yang disediakan, tiada pindahmilik harta yang berlaku.

Kesimpulan

Kedua-dua instrument waqaf dan wasiat mempunyai fungsi yang berbeza. Jika anda memang berhajat untuk mewaqafkan harta, terus lakukannya semasa hidup dengan menyediakan dokumen-dokumen yang diperlukan. Tak perlu tunggu dan meninggal dunia baru  berwaqaf. Tetapi jika memang hasrat anda hendak berwasiat, maka boleh terus dengan hasrat untuk membuat wasiat.

Petua Untuk Lulus Pinjaman Dari Bank

Tips to approve bank finance - income tax

Melalui sedikit sebanyak pengalaman saya yang lepas dalam merunding pembiayaan, ramai prospek pembeli terutamanya yang bekerja sendiri, sukar untuk lulus pembiayaan bank. Walaupun mereka mempunyai sumber pendapatan yang kukuh dan wang yang banyak.

Ada banyak sebab mengapa bank tidak meluluskan pembiayaan kita dan ada banyak sebab juga mengapa bank senang nak luluskan pinjaman rumah kita.

Berikut merupakan beberapa tip mudah terutamanya bagi yang bekerja sendiri/berniaga yang berhasrat untuk memiliki rumah suatu hari nanti.

Jom kita tengok 6 tip untuk lulus pembiayaan bank dengan mudah.

  1. Simpanan Yang Mencukupi

Bank sangat suka kepada peminjam yang mempunyai pinjaman yang banyak. Bukan setakat bank boleh pinjam duit anda, malah bank berasa selamat jika ada apa-apa yang berlaku ke atas pendapatan anda, sekurang-kurang mempunyai bantuan kewangan lain.

Berapa jumlah yang cukup? Sekurang-kurangnya jumlah 6 bulan bayaran ansuran pinjaman yang anda mohon.

Kalau ansuran bulanan adalah RM1,000, maka kita perlu ada RM6,000 dalam simpanan. Lagi bagus kalau kita ada 12 kali lebih banyak daripada ansuran bulanan.

Kalau tak cukup simpanan, bagaimana pula kita nak bayar kos-kos lain jika pembiayaan tersebut sudah diluluskan nanti?

Apa yang perlu kita buat? Lampirkan kesemua penyata simpanan terkini (Tabung Haji, ASB dan sebagainya).

  1. Baki Yang Cukup Dalam Akaun

Pastikan kita mempunyai baki yang mencukupi sementara menunggu gaji bulan depan. Apa yang dimaksudkan dengan baki yang mencukupi?

Contoh ringkas; katakanlah esok hari gaji, hari ini masih mempunyai baki? RM100? RM50?

Janganlah buat jika 15 hari lagi utuk dapat gaji, baki gaji hanya ada RM20. Ini kes dah habis korek. Tengah bulan dah kering. Sedih dan haru.

Bank pun takut nak lulus pembiayaan kita. Kalau kita jenis yang siap-siap asingkan duit kita ke akaun yang lain, lampirkan buktinya iaitu penyata bank untuk akaun simpanan tersebut.

  1. CCRIS Yang “Cantik”

Di antara salah satu kriteria yang bank lihat semasa permohonan pembiayaan rumah adalah rekod Central Credit Reference Information System (CCRIS) kita. Setiap kali bank proses permohonan pinjaman kita, mereka akan periksa CCRIS.

CCRIS, yang diuruskan oleh Bank Negara, akan menyediakan maklumat pembayaran hutang si peminjam untuk tempoh 12 bulan terakhir. Laporan ini termasuklah:

  • Pinjaman/Pembiayaan rumah atau komersial
  • Pinjaman sewa beli kereta
  • Kad kredit
  • Pinjaman peribadi atau lain-lain

Kalau kita lambat bayar atau ada tunggakan ansuran bulanan bagi setiap hutang yang dibuat, peluang permohonan kita untuk ditolak adalah tinggi. Pastikan rekod CCRIS hanya tertera nombor ‘0’ sahaja. Elakkan ada nombor selain daripada ‘0’.

Jangan terlepas tarikh akhir pembayaran pinjaman. Bayar awal sebelum tarikh akhir setiap bulan. Selain itu juga, periksa item No.2 iaitu Special Attention Account (SAA).

Jika ada apa-apa yang tersenarai di dalam ruangan SAA, pastikan kita selesaikan dan lampirkan sekali surat pelepasan semasa permohonan dibuat.

Nak lebih selamat, kita dapatkan laporan CCRIS secara online sebelum membuat sebarang permohonan pembiayaan perumahan.

  1. Skor Kredit Mesti Mantap

Bank akan menolak permohonan pembiayaan jika scoring anda rendah. Ada yang disebabkan oleh banyak kad kredit dan telah menggunakan kad kredit tersebut sehingga 60% daripada had kredit. Dah lah guna sampai habis limit, bayar pun asyik minimum (5%) sahaja.

Selain itu, ada beberapa faktor yang menyumbang kepada score yang rendah, seperti:

  • Pajakan Ar-rahnu yang banyak
  • Peminjam mempunyai banyak pinjaman peribadi tertera dalam CCRIS, walaupun DSR masih rendah
  • Peminjam mengambil banyak meminjam dalam masa setahun; ambil pinjaman sewa beli kereta, pinjaman peribadi, kad kredit dan pembiayaan rumah, walaupun bayaran ansuran bulanan yang ‘cantik’
  • Peminjam sudah berumur lebih 40 tahun, masih bujang, dalam CCRIS hanya mempunyai satu hutang kad kredit sahaja dan sekarang dia nak buat pinjaman rumah
  1. Dokumen Yang Lengkap Dan Terkini

Pastikan kita menghantar dokumen permohonan yang lengkap dan dokumen tersebut mestilah yang terkini. Kalau boleh jangan hantar dokumen yang asas sahaja, hantar semua dokumen yang menunjukkan pendapatan dan jualan perniagaan kita.

Bank minta penyata bank dan gaji untuk 3 bulan, kita beri 6 bulan. Bila bank minta untuk 6 bulan, kita beri setahun punya penyata.

Pertama, pihak bank tak perlu tanya anda banyak kali suruh hantar dokumen yang belum lengkap atau dokumen yang agak lemah. Keduanya, memudahkan pihak bank untuk mengetahui betapa konsistennya pendapatan kita dan berapa banyak, senang nak lulus permohonan kita nanti.

  1. Tahu Dan Semak Kelayakan

Penting untuk kita belajar pengiraan DSR untuk tahu berapa harga rumah yang boleh dibeli dengan gaji kita. Kalau dah tahu kemampuan, maka kita pilihlah rumah yang bersesuaian.

Nisbah Perkhidmatan Hutang (DSR) Beritahu Berapa Banyak Anda Boleh Meminjam

Bagi lebih menyakinkan dan memastikan anda akan lulus pinjaman rumah anda, dapatkan bantuan beberapa orang pegawai bank (berlainan bank) untuk memeriksa kelayakan pinjaman kita. Pre-check.

Jika ada dokumen yang belum cukup, tambahkan dengan dokumen cukai pendapatan. Kalau pendapatan cukup hanya untuk hidup atau ada masalah dengan CCRIS, sekurang-sekurangnya pegawai bank boleh menasihati anda terlebih dahulu sebelum anda membeli.

Risiko Beli Tanah Lot

land lot - income tax

Banyak berlaku pembelian tanah lot banglo yang belum ada geran individu, bermasalah. Ia bukan scam, tapi ada yang teraniaya apabila tak faham.

Kalau nak beli tanah lot pastikan ia sudah ada geran individu berstatus bangunan. Tanah lot yang tiada geran individu berstatus bangunan ini juga dipanggil sebagai lot lidi.

Berikut adalah risiko-risiko yang bakal dihadapi sekiranya anda beli tanah lot yang tiada geran individu berstatus bangunan (lot lidi):

  1. Tidak boleh dipindahmilik kepada pembeli.
  2. Nama pembeli tiada dalam geran.
  3. Tidak tahu kedudukan sebenar lot tanah.
  4. Tidak boleh bina rumah secara sah di atasnya.
  5. Tidak boleh digadaikan kepada bank untuk dapatkan pinjaman.
  6. Tidak boleh diwariskan kepada waris apabila pembeli meninggal dunia.
  7. Tanah masih jadi hak pemilik asal.
  8. Tidak layak mendapat pampasan jika tanah diambil oleh Kerajaan.
  9. Terdedah kepada unsur-unsur penipuan, penyelewengan dan perbalahan dengan penjual.

Beza Pemegang Amanah Dan Pentadbir

trustees and administrators income tax

Ramai yang keliru apa yang dimaksudkan dengan Pemegang Amanah dan Pentadbir. Ada yang menganggap mereka adalah pemilik tanah.

Pemegang Amanah

1) Pemegang Amanah merujuk kepada satu tanggungjawab yang dipikul oleh penama sehingga tanah tersebut diserahkan kepada pemilik yang sebenar.

Pemegang Amanah dibuat oleh pemilik tanah dengan meletakkan nama orang yang dilantik untuk menjaga tanah tersebut sehingga nama pemilik sebenar dimasukkan kedalam geran hakmilik.

2) Selalunya Pemegang Amanah wujud kerana pemilik sebenar masih dibawah umur atau pemilik sebenar tidak boleh berfikir dengan waras seperti downsyndrome atau gila.

Status Pemegang Amanah boleh dibatalkan dengan membuat permohonan melalui Mahkamah atau melalui Pejabat Tanah. Jika Pemegang Amanah dibatalkan, harta tanah tersebut akan kembali kepada pemilik asal.

3) Pemegang Amanah tidak berhak menguruskan harta tanah tersebut dan hanya sekadar memegang sebagai amanah sahaja.

Jika pemegang amanah hendak menjual harta tanah yang dipegang, beliau perlu mendapatkan kebenaran daripada Mahkamah. Mahkamah akan memberi kebenaran jika mahkamah berpuas hati bahawa harga jualan hartanah tersebut akan digunakan untuk menjaga kebajikan atau kepentingan pemilik sebenar. Jika pemilik sebenar masih dibawah umur, harga jualan tersebut perlu diserahkan kepada amanahraya untuk diuruskan.

Pentadbir

1) Pelantikan pentadbir dibuat oleh Pejabat Tanah atau melalui Mahkamah.

Pentadbir wujud jika berlaku kematian dan orang yang dilantik sebagai pentadbir mempunyai kuasa untuk menyewakan dan memunggut hasil sewa untuk harta tanah yang ditadbir. Pentadbir selalunya bersifat sementara sahaja. Beliau hanya mentadbir sehingga tanah yang ditadbir ditukar nama kepada pemilik sebenar atau waris yang berhak. Kedudukan pentadbir hanyalah sekadar sebagai pengurus, pentadbir dan memegang amanah bagi pihak si mati sehinggalah harta tersebut diserahkan kepada waris yang sepatutnya atau sehingga kesemua pembahagian harta tersebut selesai.

2) Pentadbir tidak ada hak pemilikan atau kepentingan terhadap harta yang ditadbirnya melainkan beliau sendiri adalah salah seorang waris yang berhak menerima harta si mati tersebut.

Ertinya beliau tidak ada kuasa secara automatik untuk menjual atau memindahmilikkan harta tersebut kepada mana-mana pihak selain daripada waris-waris yang sah yang berhak menerima harta tersebut, melainkan ada suatu perintah daripada pejabat pusaka kecil atau mahkamah untuk berbuat demikian.

3) Jika pentadbir ingin menjual harta tanah yang ditadbirnya maka pentadbir tersebut perlu mendapat perintah atau kebenaran daripada Mahkamah.

Pentadbir boleh menjual harta tanah yang dipegang melalui perintah mahkamah dan pentadbir ada kuasa untuk membahagikan untung jualan kepada waris yang berhak mengikut faraid atau muafakat keluarga.

Status Tanah Hakmilik Sementara (Qualified Title)

Property_Attributes_Income_Tax

Antara kekeliruan status Tanah HakMilik Sementara adalah seperti berikut:

  1. Adakah Hakmilik Sementara sama dengan Leasehold?

Leasehold dan hakmilik sementara adalah 2 perkara yang berbeza.

Formulanya begini:

  • Hakmilik sementara (qualified title) lawannya Hakmilik akhir
  • Pegangan bebas (freehold) lawannya Pegangan pajakan (leasehold)

Sesuatu harta tanah mungkin berstatus pegangan bebas (freehold), tetapi ianya masih hakmilik sementara (qualified title).

Tetapi sesuatu harta tanah juga boleh jadi berstatus pegangan pajakan tetapi ianya telah ada hakmilik akhir.

Macam mana nak kenal sama ada harta tanah tersebut telah ada hakmilik akhir atau masih hakmilik sementara?

Lakukan Carian di Pejabat Tanah.

Jika Hakmilik Sementara: Nombor geran bermula dengan HS (M) atau HS (D)

Jika Hakmilik Akhir: Nombor geran bermula dengan PM atau GM atau PN atau GRN

Macam mana nak kenal sama ada harta tanah tersebut berstatus pegangan bebas atau pajakan?

Lakukan Carian di Pejabat Tanah.

Jika Pegangan Bebas: Dalam carian ditulis Taraf Pegangan Selama-lamanya

Jika Pegangan Pajakan: Dalam carian ditulis Taraf Pegangan Pajakan 99 Tahun

Jadi, jangan keliru tentang kedua-dua perkara tersebut.

  1. Adakah tanah hakmilik sementara ni boleh dibeli? Kalau beli akan ada masalah tak dikemudian hari?

Sebenarnya, hakmilik sementara bukan bermaksud tidak boleh jual/beli harta tanah tersebut. Ia hanya bermaksud tanah itu belum melalui proses ukuran akhir atau ukuran muktamad daripada Jabatan Ukur. Jadi tiada masalah beli harta tanah yang masih berstatus hakmilik sementara.

Cuma tanah status Hakmilik Sementara ini anda tidak boleh buat pecah bahagian atau pecah sempadan. Kalau nak buat kena tunggu dapat hakmilik akhir terlebih dahulu.

Bayar Gaji Suami Yang Meniggal Kepada Isteri

salary deceased husband to wife - income tax

Siapakah yang layak dibayar pencen apabila pesara meninggal dunia?

Waris pesara yang layak dibayar pencen terbitan (derivative pension) ialah:

  • balu-balu atau duda (bagi duda, isterinya hendaklah masih berkhidmat pada atau selepas 1.7.1980);
  • anak di bawah umur 21 tahun dan belum berkahwin. Bagi anak cacat otak atau hilang upaya dari segi jasmani secara kekal dan tidak berupaya menanggung dirinya sendiri, tiada had umur ditetapkan. Anak yang sedang menuntut di institusi pengajian tinggi layak diteruskan bayaran pencen melampaui umur 21 tahun sehingga tamat pengajian di peringkat ijazah pertama.

Apakah yang harus dibuat oleh waris kepada pesara yang meninggal dunia?

Sekiranya pesara tidak meninggalkan waris yang layak dipertimbangkan pencen terbitan (derivative pension), wakilnya harus memaklumkan Bahagian Pencen Jabatan Perkhidmatan Awam tentang kematiannya dengan mengemukakan dokumen-dokumen berikut:-

  • salinan sijil kematian
  • salinan sijil perkahwinan / sijil pendaftaran perkahwinan. Walau bagaimanapun Surat Akuan Balu / Duda Yang Sah boleh diterima jika sijil berkenaan tidak diperolehi salinannya dari pihak-pihak berkenaan.
  • salinan sijil kelahiran / salinan kad pengenalan anak-anak yang berumur di bawah 21 tahun
  • salinan surat pengambilan dan pengesahan anak angkat, (jika berkenaan)
  • dokumen-dokumen mengenai anak cacat dari Pakar Perubatan Kerajaan [Borang JPA.BP.UMUM.B04] dan Laporan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat serta gambar penuh anak cacat, (jika berkenaan)
  • sekeping gambar balu / duda (mana yang berkenaan)
  • Surat Akuan Pengesahan Penjaga [Borang JPA.BP.SPT.B02] (jika terdapat anak di bawah umur yang tidak di jaga oleh balu / duda).

Mark-up Loan

mark up loan - income tax

Banyak harta tanah dijual dengan harga di bawah nilai pasaran. Contoh, harga pasaran yang dinilai oleh valuer dan bank ialah RM500,000, dijual dengan harga RM450,000. Ada buffer RM50,000 untuk mark up.

Dalam situasi ini, biasanya pembeli akan melakukan “mark up loan”. Ia adalah “open secret” dalam komplot di antara pembeli, penjual, ejen harta tanah, peguam dan banker.

Satu sudut ia bagus, dalam masa sama perlu berhati-hati. Silap cara boleh rugi.

Bila anda mark up, dalam SNP akan ditulis dengan harga mark up, bukannya harga sebenar. Oleh yang demikian, anda akan dikenakan yuran guaman, duti setem dan yuran pendaftaran di pejabat tanah mengikut harga yang tertulis dalam SNP tadi. Ini akan menyebabkan kos guaman anda jadi lebih tinggi.

Anda terpaksa bayar interest/profit kepada pihak bank untuk jumlah yang anda mark up tersebut sepanjang tempoh pinjaman. Misalnya, kalau anda mark up RM10,000, untuk sepanjang tempoh pinjaman 30 tahun misalnya, anda mungkin terpaksa membayar melebihi RM25,000 kepada pihak bank untuk jumlah yang anda mark up tersebut. Dalam jangka masa panjang ianya akan merugikan anda.

Anda terpaksa tanggung bayar duti setem terhadap amaun yang anda mark up tersebut. Ini kerana penjual tidak akan bertanggungjawab untuk menanggung bayaran duti setem terhadap amaun yang anda mark up kerana jumlah itu tidak dapat kepada mereka.

Sekiranya anda mark up, berkemungkinan besar harga mark up tersebut akan jadi lebih tinggi dari current market value sebenar. Ini akan menyebabkan bank sukar untuk meluluskan pinjaman anda kerana harga jualan lebih tinggi daripada market value.

Untuk urusan jual beli rumah yang dalam pembinaan oleh pemaju pula, segala bayaran tuntutan progres akan terus dibayar oleh bank/LPPSA ke dalam akaun perumahan pemaju, termasuklah untuk jumlah yang anda mark up tadi. Adakah anda yakin pemaju akan sewenang-wenangnya keluarkan duit dalam akaun tersebut untuk dipulangkan kepada anda? Jika pemaju tak nak pulangkan apa akan jadi pada duit anda? Maka terpaksalah anda failkan tuntutan terhadap pemaju.

Kalau pun pemaju pulangkan wang mark up tersebut, kebiasaannya ianya hanya akan dipulangkan setelah milikan kosong rumah tersebut diserahkan. Dan ada sesetengah pemaju yang akan potong terus jumlah faedah lewat bayar yang anda terpaksa tanggung dari amaun mark up tersebut dan bakinya barulah diserahkan kepada anda. Hakikatnya, tidak mudah bagi pemaju hendak lepaskan keseluruhan wang markup yang telah masuk dalam akaun mereka begitu sahaja.

Biasanya pemaju juga akan kenakan caj administration fees untuk urusan mark up tersebut. Dan anda terpaksa bayar fees tersebut on the spot. Ada sesetengah pemaju yang akan potong terus dari jumlah yang anda markup tersebut. Akhirnya, anda takkan dapat penuh jumlah yang anda mark up tadi.

Selain dari ianya bertentangan dengan amalan guaman harta tanah yang sebenar, tindakan mark up juga bakal menyusahkan pembeli. Ini kerana ada sesetengah bank yang mengkehendaki pembeli menunjukkan bukti seperti bank in slip atau resit bayaran untuk mengesahkan yang mereka telah menjelaskan bayaran baki beza kepada penjual.

Lebih tinggi anda markup, lebih tinggilah anda terpaksa jelaskan bayaran baki beza tersebut kepada penjual. Tanpa bukti pembayaran yang jelas, bank tidak akan lepaskan keseluruhan pinjaman perumahan anda.

Kesimpulannya selain dari lihat kepada sedikit kebaikan yang ada, anda juga perlu memberi pertimbangan terhadap kesan dan risiko jangka masa panjang yang bakal anda hadapi sekiranya anda markup harga jual beli.

Suami Meninggal Dunia, Apa Isteri Perlu Buat?

Husband Died, What Should A Wife Do - income tax

Kehilangan orang yang tersayang adalah merupakan perkara yang amat sedih dan menyakitkan kerana setelah bertahun-bertahun hidup bersama, akhirnya terpaksa berpisah dengan asbab kematian. Walau bagaimanapun, sebagai seorang isteri, anda perlu tahu apa yang mesti dilakukan setelah suami anda meninggal dunia.

Berikut adalah beberapa perkara yang mesti seorang isteri tahu apabila suami meninggal dunia.

  1. Saya ada akses akaun bank arwah suami. Boleh ke saya gunakan untuk meneruskan hidup anak-beranak?

Secara asas, apabila seseorang meninggal dunia, semua harta yang dimiliki akan menjadi pusaka.

Harta pula secara ringkas dapat dibahagikan kepada dua, iaitu:

  • Harta tak alih seperti rumah dan tanah
  • Harta alih seperti duit tunai, akaun bank dan kenderaan

Seperti yang kita telah sedia maklum, selepas seseorang itu meninggal dunia, duit dalam akaun bank si mati akan menjadi beku. Ianya ditahan oleh pihak bank sehingga waris dapat mengemukakan surat-surat berkaitan untuk mengeluarkan duit tersebut.

Tapi proses untuk bank membekukan akaun orang yang mati juga mengambil masa beberapa hari.

Jadi dalam tempoh itu bolehkah si isteri mengeluarkan duit (sebelum dibekukan) untuk kegunaan dirinya sendiri?

Sebelum menjawab persoalan ini, perlu difahami dahulu bagaimanakah cara untuk menguruskan duit tunai si mati tersebut. Gunakan untuk mengurus jenazah, mandi, kafan dan kebumikan. Gunakan untuk melunaskan semua hutang arwah. Hutang dengan Allah seperti nazar atau hutang dengan manusia seperti kad kredit, LHDN, PTPTN dan lain-lain.

Jika ada wasiat yang ditinggalkan, sempurnakan wasiat arwah. Tidak lebih daripada 1/3 harta pusaka. Dibahagikan kepada waris-waris berhak mengikut faraid.

Jadi secara tidak langsung telah menjawab persoalan adakah boleh isteri gunakan tunai yang ditinggalkan si matih untuk dirinya.

Secara umumnya, duit tunai si mati yang dipegang isteri tidak boleh digunakan terus untuk dirinya.

Walau bagaimanapun, si isteri boleh meminta kebenaran dan izin daripada semua waris yang berhak ke atas harta pusaka suami untuk gunakan duit tersebut.

Tetapi yang penting, dua urusan pertama; urus jenazah dan hutang si suami dilunaskan dahulu.

Waris-waris lain yang berhak ke atas harta pusaka suami boleh melepaskan hak mereka kepada ipar mereka (isteri si mati).

  1. Boleh ke saya tuntut nafkah saya dan anak-anak dari pusaka suami?

Seorang suami wajib memberikan nafkah kepada isteri dan anak-anaknya. Walau bagaimanapun, kewajipan tersebut terhenti sebaik sahaja si suami meninggal dunia.

Tetapi si isteri boleh menuntut hak nafkah yang sepatutnya diberikan suami semasa hidupnya. Dengan kata lain hak nafkah isteri dan anak adalah hutang suami yang telah meninggal dunia tersebut. Tuntutan nafkah yang tertunggak tersebut boleh dibuat di Mahkamah Syariah.

  1. Suami telah meletakkan saya sebagai penama bagi akaun KWSP, Tabung Haji dan takaful. Boleh saya guna untuk manfaat saya dan anak-anak?

Semak balik jenis penamaan yang dimaksudkan dengan merujuk di pejabat yang berkaitan.

Secara umumnya, terdapat dua jenis penamaan bagi akaun-akaun yang disebutkan di atas.

  • Penamaan wasi atau pemegang amanah
  • Penamaan benefisiari (Hibah)

Sama ada Tabung Haji, KWSP atau pun takaful, ketiga-tiganya memberi pilihan kepada pemilik akaun untuk menamakan warisnya sebagai pemegang amanah atau benefisiari.

*Nota: akaun KWSP tidak boleh dihibahkan (granted).

Jika suami anda meletakkan nama anda sebagai pemegang amanah, maka ia berbalik kepada hukum pusaka seperti yang dibincangkan sebelum ini.

Perkara Yang Mesti Ada Kalau Nak Buat Wasiat Sendiri

Manakala jika suami anda meletakkan nama anda sebegai benefisiari, maka duit daripada akaun tersebut 100% menjadi hak anda.

  1. Boleh ke saya nak dapatkan lebih daripada bahagian faraid yang sepatutnya saya dapat?

Jika mengikut pembahagian faraid, isteri akan mendapat 1/8 daripada pusaka suami jika si mati mempunyai anak dan 1/4 jika tiada anak.

Berbalik kepada persoalan di atas, boleh ke seorang isteri mendapatkan lebih lagi daripada 1/8 atau 1/4 harta pusaka suami?

Jawapannya boleh, ada dua cara:

  • Melalui permohonan tuntutan harta sepencarian di Mahkamah Syariah.
  • Melalui rundingan harmoni bersama semua waris memohon pelepasan hak faraid.

Cara yang pertama isteri boleh membuat tuntutan harta sepencarian di Mahkamah Syariah bagi harta-harta yang diperoleh sepanjang tempoh perkahwinan.

Melalui tuntutan ini, sekiranya berjaya, isteri akan mendapat bahagian daripada Harta Sepencarian bersama suami dan juga dari faraid.

Oleh itu, ya pusaka yang diperoleh isteri lebih banyak berbanding hanya mendapat dari faraid. Tetapi perlu diingat, apabila melibatkan urusan mahkamah, ada kos-kos yang perlu si isteri keluarkan. Dan ianya sudah pasti bukan murah.

Alternatif kepada membuat tuntutan harta sepencarian adalah dengan perbincangan bersama semua waris yang dipimpin oleh seorang kaunselor pakar supaya pembahagian harta pusaka si mati berjalan lancar dan harmanoi.

Kaunselor akan membantu semua waris memahami bahagian-bahagian faraid yang waris berhak terima seterusnya membantu waris untuk mencapai kata sepakat bagaimana harus dibahagikan pusaka tersebut.

Kesimpulan

Sememangnya sukar berhadapan dengan kematian suami lebih-lebih lagi pada hari atau minggu pertama ketiadaannya. Tetapi jangan lupa tentang tanggungjawab kita sebagai waris untuk menguruskan harta pusaka arwah suami.

Tak Fikir Bila Beli Rumah, Inilah Kesannya

do not think buy house - income tax

Sungguhpun pelaburan hartanah tidak memerlukan skill teknikal yang kompleks seperti pelaburan saham, namun ianya memerlukan kuasa modal yang besar.

Sayangnya, kebanyakan kita memilih untuk membeli rumah yang mereka layak dan bukan rumah yang mereka mampu bayar. Layak membeli rumah sehingga RM300,000 tak bermakna kita mampu membayar ansuran bulanannya selama 20-30 tahun.

Ini kesannya apabila kita membeli harta tanah tanpa ilmu dan strategi yang betul.

  1. Refinancing Tinggi

Ramai pembeli rumah menggunakan teknik ini untuk mendapat sejumlah modal tambahan.

Caranya adalah dengan membeli unit kediaman subsale di bawah harga pasaran. Kemudian, mereka meningkatkan pinjaman dari bank mengikut harga semasa rumah tersebut.

Contoh, flat 2 bilik di Cheras dijual pada harga RM75,000. Tetapi pembeli memohon pinjaman sebanyak RM90,000 mengikut harga semasa rumah. Modal tambahan dari refinancing adalah RM15,000.

Teknik ini tidak salah tetapi kita akan rugi besar sekiranya menggunakan modal tambahan itu untuk perkara yang tidak menjana pendapatan.

  1. Rebat Harta Tanah

Orang yang membeli rumah kerana tertarik dengan rebat yang ditawarkan pemaju adalah orang yang rugi sebenarnya.

Hal ini kerana pemaju hanya memberikan diskaun dengan menghapuskan pembayaran deposit tetapi jumlah pinjaman bank akan meningkat!

Ramai orang menggunakan rebat tersebut untuk membeli sebuah lagi unit harta tanah yang juga mempunyai rebat.

Kesannya, pembeli tersebut terjerat kerana bayaran ansuran bulanan bank yang tinggi dan bukan mudah untuk menjual semula hartanah tersebut dalam masa yang singkat.

  1. Multiple Submission

Teknik popular yang digunakan geng pelabur harta tanah sekitar tahun 1990-an, nampaknya sedang ‘viral’ semula sejak kebelakangan ini.

Pada awalnya, pembeli melakukan multiple submission kerana khuatir pinjaman harta tanah dengan bank A gagal.

Maka dengan multiple submission, mereka beranggapan pinjaman dari bank B,C dan D akan lulus.

Modus operandinya adalah dengan membuat permohonan pinjaman harta tanah dari bank yang berbeza untuk projek harta tanah yang sama, hanya berlainan unit sahaja.

Apa jadi sekiranya pembeli memohon dari 4 bank berlainan dan kesemuanya lulus?

Risikonya adalah apabila rumah yang dibeli secara multiple submission tadi gagal mendapatkan penyewa untuk satu tempoh masa yang lama.

Jelas sekali pembeli yang pada asalnya ingin menjadi pelabur harta tanah akan menanggung kerugian yang tidak terperi.

  1. Bulk Purchase

Trend membeli rumah secara bulk purchase juga kelihatan semakin meningkat sejak akhir-akhir ini.

Ini kerana wujudnya pakatan di antara pemaju dan kumpulan pelabur untuk melangsaikan unit kediaman pemaju yang tidak terjual.

Kita berkemungkinan dikenakan upfront fees yang tinggi dan unit kediaman tersebut belum tentu menjanjikan pulangan pelaburan yang dijanjikan kepada kita.

  1. Harta Tanah Jamin Pulangan

Skim harta tanah jamin pulangan ini tidak mengenal jenis harta tanah. Ada harta tanah undercon apartmen, kondominium, teres dan juga lot komersial.

Modus operandinya adalah dengan memberikan ‘money back guarantee’ atau jaminan bahawa harta tanah yang kita beli mampu menghasilkan keuntungan.

Kebanyakan harta tanah ini dikatakan terletak hanya beberapa kilometer dari booster harta tanah dan mempunyai permintaan yang tinggi. Ini gara-gara rumah tersebut terletak di kawasan pusat pengajian tinggi dan kawasan perindustrian.

Dalam mana-mana pelaburan termasuklah pelaburan harta tanah, tidak ada pelaburan yang dijamin tidak akan mengalami kerugian!

  1. Harta Tanah Tanpa Modal

Pelaburan harta tanah seperti yang kita semua sedia maklum memerlukan modal yang ‘keras’ dan tinggi. Makanya, bila ada tawaran membeli harta tanah pelaburan tanpa modal, silalah berhati-hati.

Sungguh pun tiada ‘entry cost’ untuk harta tanah tersebut, kita tetap perlu membayar ansuran pinjaman bulanan kepada pihak bank.

Dan apa kesannya bila kita melabur dalam skim harta tanah tanpa modal dan pelaburan tersebut gagal memberikan sebarang pulangan untuk tempoh 1 tahun atau lebih?

Natijahnya, janganlah kita memandai-mandai kerana tanpa ilmu dan strategi yang betul, kita hanya akan menjerat diri sendiri ke satu dimensi baru yang kita tidak pernah bayangkan.

Kesimpulannya. Setiap pelaburan ada risikonya yang tersendiri. Tugas kita sebagai seorang pelabur adalah mengurangkan risiko tersebut.